create your own banner at mybannermaker.com!
create your own banner at mybannermaker.com!

21 January 2011

BUSINESS ATAU PERNIAGAAN?

Salam  1Blogger

Dah hampir 4 hari jugak remedy x ada entri baru. so untuk memulakan minggu baru ni..remedy mulakan dengan entri yang agak serius. fulammak...boleh ker remedy serius...kalau tengok tajuk entri" Business atau Perniagaan"..tentu ramai yang mengharapkan satu hari nanti korang akan ada perniagaan sendiri...x payah keje dgn orang...x payah makan gaji dan yg paling penting x kena marah dgn bos...hu hu..impian akan jadi kenyataan..Positive Thinking!!!

Tapi remedy bukan nak citer pasal macam mana nak setup business or nak suruh korang buat business...apa yang remedy nak sentuh dalam entri kali ni ialah bolehkah Business atau perniagaan yg kita atau korang buat dlm masa setahun, 2 tahun malah 3 tahun dipanggil business?

Persoalan yang mesti dijawab...so inilah jawapan serta logik jawapan yang remedy akan bagitau...3 tahun pertama membuat business atau perniagaan tidak boleh dikira perniagan....kenapa? ko ni remedy...pandai2 jer kata itu bukan perniagaan....apa logik ko kata macam tu?

Tiga tahun pertama bagi remedy ialah tahun untuk membuat promosi, mencari network perniagaan, mencari sumber dan juga menguatkan capital...malah boleh juga remedy katakan tahun kindergarden...kenapa? salah ker remedy kata ni?...bagi yang boleh terima apa yang remedy katakan terima kasih...pada yang tak boleh terima tu...boleh juga beri komen...jgn segan..ini perbincangan ilmiah...bukan untuk siapa pun...untuk kita jugak. dan yang paling penting ialah NETWORK!!!

Rata2...pada tahun ke-4, perniagaan yang dibina sudah mula mendatangkan keuntungan. sebab apa? sebab pada 3 tahun pertama sewaktu di kindergarden...peniaga dah banyak belajar sesuatu...berusaha untuk mencari networking...kenalan...sumber dan juga capital yang kukuh...jadi pada tahun ke 4...apa sahaja yang pelanggan mahukan korang boleh tunaikan....

Sebagai contoh:

"A" buat bisnes komputer, "B" buat bisnes komputer. A dan B buat bisnes yang sama...jual komputer baru dan servis komputer...A dah buat bisnes komputer 2 tahun, B pula 5 tahun. Pelanggan bertanya kepada A...Tuan A, saya perlukan 50 biji komputer terpakai....boleh dapat ker? A jawab...Boleh...tapi bagi saya masa seminggu...Pelanggan bertanya pada B..soalan yang sama...B jawab...bila Tuan nak? esok pun boleh dapat....Walaupun A dan B menjual komputer baru...tapi kedua2 masih boleh jual komputer terpakai...Tapi apa yang membezakan antara kedua2 peniaga tadi....? Sumber, Networking dan juga response time...

Harap membantu.....

"TURN YOUR TRASH COMPUTER FOR CASH"

8 Motivasi:

Unknown said...

sangat2 mbantu.. ;)

zulaikha said...

nice!! thanks 4 sharing.. teringin nak meniaga =)

Unknown said...

nice entry...:)saya memg mint bussiness...just skrg dalam pembikinan ekonomi..:)

Anonymous said...

thanks 4 d info..

Jake Hays said...

Great! Aku pun sebenarnya dah lama nak buka bisnes sendiri, walaupun umur aku masih muda... Tapi bukanlah bisnes komputer atau apa pun, sekadar berkaitan dengan muzik saja.. hehe Anyway, info yg menarik.. Thanks for sharing Remedy.

Unknown said...

tak semua mudah.kadang cepat balik modal,cepat gak bankrap.yang penting slow+steady.asal berpanjangan.bisnes bukan macam minum air sejuk.rasanya sampai kat kerongkong je.lepas tu rasa apa?

Plaza Syurgawanita said...

orang sekarang nak bisnes yang boleh mendatangkan keuntungan yang cepat. sebab itu lahirnya amalan skim cepat kaya walaupun umur sesuatu syarikat tersebut ditutup sebelah mata dan dikaburi dengan keuntungan bisnes tersebut..

Ben said...

aduhh..niat ade..tp modall tade..nk pnjam tkut woo.

Post a Comment

"KITAR SEMULA KOMPUTER UNTUK TUNAI"

REMEDY X-CHANGE LINK FORM

create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com!
Your Nick:
Your Blog URL: