create your own banner at mybannermaker.com!
create your own banner at mybannermaker.com!

23 June 2010

Pemansuhan UPSR dan PMR (Pro dan Kontra)

Berita panas lagi ni untuk rakyat Malaysia, ibu bapa dan juga para pelajar sekolah rendah dan menengah. Wajarkah UPSR dan PMR dimansuhkan? Terus terang Remedy katakan, rata-rata rakyat dan juga NGO agak pelik dan kurang setuju dengan cadangan Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyidin Yassin.Walaupun hanya cadanngan, sudah pelbagai protes diteriana Kementerian terbabit


UPSR ialah Ujian Penialaian Sekolah Rendah di mana ujian dilakukan bagi menilai tahap pembelajaran selama 6 tahun di bangku sekolah, begitu juga dengan PMR yang dilakukan bagi menilai tahap pembelajaran di tahun ke sembilan persekolahan.

Pasti Kementerian mempunyai sebab dan justifikasi tertentu untuk mencetus dan sekaligus melaksanakan perubahan tersebut. Pasti ada galang gantinya. Itu memang pasti..cuma persoalannya di sini perlukah ia dimansuhkan. kita tidak mahu melihat pisang berbuah 2 kali seperti apa yang berlaku pada pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa English. Jangan permudahkan isu ini kerana isu sebeginilah yang menjadi mainan politik kelak

Kita tidak menolak kemajuan malah kita perlukan kemajuan dan Kerajaan tahu semua itu. Tapi biarlah ukur baju di badan sendiri. Seperti Bahasa Inggeris digunakan untuk sains dan matematik, perlu ada perancangan dan target yang jelas. Bukan masa tu nak berak baru nak buat tandas. Kesian warga pendidik dipersalahkan bila keputusan pelajar kurang baik. Ini semua sekadar pendapat cetek akal dari remedy.


"TURN YOUR TRASH COMPUTER FOR CASH"

2 Motivasi:

Sha-na.Szied said...

tak seswai nak mansuh UPSR DAN PMR,

anak kita belum tentu nak belajar kalau x de periksa besar camni..kerajaan must think TWICE!

baca entry baru aku popular dan masuk tv

mrnoble said...

budak akan jadi malas nak blaja kalu mansuhkan exam

Post a Comment

"KITAR SEMULA KOMPUTER UNTUK TUNAI"

REMEDY X-CHANGE LINK FORM

create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com!
Your Nick:
Your Blog URL: