create your own banner at mybannermaker.com!
create your own banner at mybannermaker.com!

22 January 2011

Asal usul simbol dalam komputer


1-  Butang power ON/OFF

Simbol ini pada mulanya digunakan pada perang dunia 2 sebagai isyarat.Garisan menegak melambangkan angka “1″ yang ertinya hidup atau on, dan bulatan melambangkan angka “0″ yang ertinya mati atau off. Sementara bulatan yang tidak sempurna melambangkan keadaan standby.


2-  Simbol Bluetooth





Simbol yang satu ini sudah tidak asing lagi buat mereka yang hobinya transfer data dari satu peranti ke peranti yang lain. Oleh kerana suka buah blueberry, raja Denmark ke-10, Harald Blatand mewarnakan salah satu giginya dengan warna biru.

Dan oleh kerana bluetooth yang pertama bentuknya seakan dengan gigi raja tersebut, ia digunakan yang melambangkan Raja Harald sebagai simbolnya.


3-  Simbol USB


Lambang tongkat sakti menginspirasi simbol USB sebagai connector yang boleh menghubungkan dengan apa pun. Tiga hujung tongkatnya yang terbentuk dari tiga bidang, kotak, segitiga, dan bulatan seperti menegaskan USB adalah connector yang serba boleh.



"TURN YOUR TRASH COMPUTER FOR CASH"

4 Motivasi:

KELI OH KELI said...

info tuan sgt menarik..tq berkongsi..

Unknown said...

owh..yeke??

Unknown said...

TQ sharing info ni..

Legasi Piston Pecah said...

pergh...
memang tak taw selama ini...
nice sharing bro..

Post a Comment

"KITAR SEMULA KOMPUTER UNTUK TUNAI"

REMEDY X-CHANGE LINK FORM

create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com!
Your Nick:
Your Blog URL: