create your own banner at mybannermaker.com!
create your own banner at mybannermaker.com!

13 February 2011

Asas Perniagaan: Untung, Rugi dan Balik Modal

Remedy kembali....

Entri pada kali ini remedy ingin kongsikan tiga asas perniagaan yang perlu ada dalam minda seorang usahawan. Tidak kiralah samada usahawan offline atau usahawan online. Tiga asas perniagaan ini juga tidak mengira saiz perniagaan yang dijalankan.

Setiap perniagaan pasti bermotifkan keuntungan..ya..UNTUNG atau profit ini dikira apabila harga sesuatu produk atu perkhidmatan yang akan atau telah kita jual melebihi daripada harga asas atau harga modal..Margin keuntungan pula adalah sesuatu yang subjektif untuk diukur kerana ianya bergantung pada peratusan tertentu yang mempunyai kadar pembolehubah yang ketara.


Perniagaan juga tidak boleh lari dari kerugian..RUGI dalam perniagaan adalah perkara penting yang bakal menjadikan seseorang peniaga lebih berdaya saing dan melonjakkan momentum atau "Business Spirit" itu sendiri..bak kata pepatah.."99.9% manusia di dunia ini pasti pernah jatuh"...Hadapi kerugian dan kejatuhan dalam perniagaan sebagai satu pengalaman mematangkan.

BALIK MODAL. Ini pula adalah asas ketiga dalam perniagaan...seseorang peniaga pasti pernah beroleh keuntungan dan kerugian..dari sisi lain pula..seseorang peniaga pasti akan berjumpa situasi di mana perniagaan mereka tidak mendapat keuntunga dan tidak pula kerugian...tetapi sekadar balik modal.

Akhir kata dari remedy...Anggaplah keuntungan, kerugian dan balik modal sebagai perkara rutin dalam perniagaan..."Alah bisa tegal biasa" 

"TURN YOUR TRASH COMPUTER FOR CASH"

2 Motivasi:

Unknown said...

alah bisa tegal biase kene patuk ular mati jua..haha remedy :p

REMEDY KARUNG GUNI said...

@Kazen: ada sestengah penangkap ular di India..bila dipatuk ular mereka x panik sebab dah ada penawar dan sestengan tu dh imune dgn bisa ular

Post a Comment

"KITAR SEMULA KOMPUTER UNTUK TUNAI"

REMEDY X-CHANGE LINK FORM

create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com!
Your Nick:
Your Blog URL: