create your own banner at mybannermaker.com!
create your own banner at mybannermaker.com!

5 February 2011

Blogger Benci Valentine's Day


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Remedy mengajak semua Blogger yang beragama Islam supaya tidak menyokong sambutan hari kekasih atau Valentine's day yang bakal disambut pada 14 Febuari 2011 akan datang.

Tahukah kita statistik tahun 2000-2008 sahaja memperincikan lebih dari 240,000 anak tidak sah taraf didftarkan dj Jabatan Pendaftaran yang tidak ber "BIN"..ini tidak termasuk bayi-bayi yang dibuang dan sebagainya.

Remedy dengan ini mengajak Blogger yang prihatin untuk menyokong kempen ini..Saudara semua boleh copy dan buatkan sebagai entri di Blog masing-masing. Sokongan dan bantuan tidak berbelah bahagi dari anda remedy dahului dengan ucapan ribuan terima kasih.

Fatwa Sambutan Hari Kekasih

“ AMALAN MERAYAKAN HARI KEKASIH(VALENTINE’S DAY) TIDAK PERNAH DIANJURKAN OLEH ISLAM. ROH PERAYAAN TERSEBUT MEMPUNYAI UNSUR-UNSUR KRISTIAN DAN AMALANNYA YANG BERCAMPUR DENGAN PERBUATAN MAKSIAT ADALAH BERCANGGAH DENGAN AQIDAH, SYARIAH DAN AKHLAK ISLAMIAH SERTA DILARANG OLEH ISLAM. OLEH ITU UMAT ISLAM ADALAH DILARANG DARIPADA MELIBATKAN DIRI DI DALAM MERAIKAN HARI TERSEBUT “.

NOTA : Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali ke-71 yang telah bersidang pada 20-22 Syawal 1426 Hijriah bersamaan 22-24 November 2005 di Kuching Sarawak, juga telah bersetuju memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam

ANTARA HUJAH KEPUTUSAN TERSEBUT ADALAH SEPERTI BERIKUT :

• Sejarah Valentine’s Day tidak ada di dalam Islam. Amalan, budaya dan hasrat perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian yang bercanggah dengan Islam.

• Di dalam Islam tidak ada hari tertentu bagi meraikan kekasih atau kasih sayang. Islam sangat menitikberatkan soal kasih saying dan setiap hari di dalam Islam adalah hari kasih sayang.

• Islam menolak konsep kasih sayang yang terkandung dalam Valentine’ Day kerana unsur-unsur ritual keagamaan yang diamalkannya boleh menggugat aqidah Islam.

• Sekiranya seseorang Islam itu berhasrat untuk memberi hadiah kepada seseorang pada 14 Februari bersempena dengan Valentine, perbuatan tersebut adalah tidak betul kerana ia seolah-olah meraikan konsep yang dibawa oleh Valentine’s Day.

• Kebanyakan golongan remaja Islam hari ini meraikan Valentine’s Day dengan perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh Islam. Gejala seperti ini sekiranya tidak dibendung akan merosakkan generasi umat Islam akan datang.

• Valentine asal nama sebenar St.Valentino merupakan seorang paderi paling berpengaruh di zaman ratu Isabella di Sepanyol dan juga merupakan antara orang terpenting yang menghancurkan tamadun Islam di Sepanyol. Oleh itu ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari mengingati kemenangan kristian terhadap Islam. Maka, barangsiapa yang merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui ke atas kekalahan orang Islam di Sepanyol.

• Memang Islam sangat menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang antara satu sama lain, tetapi untuk meluahkan kasih sayang antara seorang lelaki dan perempuan perlu melalui saluran yang dibenarkan oleh syara’. Ia bukannya yang menggalakkan kepada perkara yang mendorong atau merangsang kepada yang dilarang dan maksiat. 

Fakta dan Sejarah Hari kekasih  (Wikipedia)

Numerous early Christian martyrs were named Valentine.The Valentines honored on February 14 are Valentine of Rome (Valentinus presb. m. Romae) and Valentine of Terni (Valentinus ep. Interamnensis m. Romae). Valentine of Rome was a priest in Rome who was martyred about AD 269 and was buried on the Via Flaminia. His relics are at the Church of Saint Praxed in Rome, and at Whitefriar Street Carmelite Church in Dublin, Ireland.

Valentine of Terni became bishop of Interamna (modern Terni) about AD 197 and is said to have been martyred during the persecution under Emperor Aurelian. He is also buried on the Via Flaminia, but in a different location than Valentine of Rome. His relics are at the Basilica of Saint Valentine in Terni (Basilica di San Valentino).

The Catholic Encyclopedia also speaks of a third saint named Valentine who was mentioned in early martyrologies under date of February 14. He was martyred in Africa with a number of companions, but nothing more is known about him.

No romantic elements are present in the original early medieval biographies of either of these martyrs. By the time a Saint Valentine became linked to romance in the 14th century, distinctions between Valentine of Rome and Valentine of Terni were utterly lost.

In the 1969 revision of the Roman Catholic Calendar of Saints, the feastday of Saint Valentine on February 14 was removed from the General Roman Calendar and relegated to particular (local or even national) calendars for the following reason: "Though the memorial of Saint Valentine is ancient, it is left to particular calendars, since, apart from his name, nothing is known of Saint Valentine except that he was buried on the Via Flaminia on February 14."The feast day is still celebrated in Balzan (Malta) where relics of the saint are claimed to be found, and also throughout the world by Traditionalist Catholics who follow the older, pre-Second Vatican Council calendar.



"TURN YOUR TRASH COMPUTER FOR CASH"

31 Motivasi:

fara feroza said...

jangan sambut valentine...!!!!

REMEDY KARUNG GUNI said...

To fara: terima kasih kerana memberi sokongan...thanks again

izyan said...

ye!memang x smbot pon..
jgn sambut valentine..
tp smbotlah bezday sy..huhu..bezday sy tyme valentine tu..*tibe2* :)

REMEDY KARUNG GUNI said...

To izyan: eh..ya ke bezday 14 feb ni? nak adiah apa ya?

caliph shuriken said...

say no to valentine's day...

latest en3: ~ tolong ingatkan aku ~

adlin roshaida said...

me single :D

REMEDY KARUNG GUNI said...

To caliph: Thanks sokong tjis kempen

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Adlin: eh...aritu bukan kata dh nikah ker?

yalla said...

@nur izyan
happy birthday on 14th..*xsemena2 komen*

bagus la buat en3 cm nie xd laa org ISLAM smbut..

capt. keon alhan said...

yg plg sdih skli...byk orang melayu ISLAM yang smbut valentine...media pon time valentine dok promote sama...trutamanya stesen brbyr...sbuk nk promote valentine ni kat umum...mcm mne la viewers esp teens tak trpgruh...tu blum kira cover yg majalh2 buat....

REMEDY KARUNG GUNI said...

To yalla: just gentle remind sesama Muslim...kalau diorang nk sambut gak..remedy dh lepas tangungjawab...terpulang

REMEDY KARUNG GUNI said...

To phoenix: betul tu...masa dgr khutbah jumaat tadi...khatib pun siap pesan kepasa pengamal media dan media elektronik (blogger masuk gak ni) supaya jgn promote "V day" ni

MISS IMAKASIHDANI said...

cik ima tak pernah sambut valentine :) hehhehe..say no :)

Puteri Iqa Izyan said...

say no to valentine!

tak penah pun sambut.tadek pekdah..

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Cik Ima: kalau gitu baguslah...remedy syok...

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Puteri: memang pun tak pekdah..setuju sesangat

Legasi Piston Pecah said...

oyeahhh...
sama juga menyokong!

jangan sambut valentime...

REMEDY KARUNG GUNI said...

To LPP: terimas kaseh sokong bro....

Blur said...

aku sokong bro...

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Blur: buat entri bro....kita mesti sebarkan sebagai tanggungjawab sesama islam ni

Izzlin said...

yeay. say no to vday...

da wat entry... copy jerk :p

rafina mimi abdullah said...

sebelum ni akak ada pasang iklan heartbeat kat blog tp dah buang untuk sementara waktu pasal ada duk tayang iklan valentine kat situ..huhu..say 'NO' to valentine..

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Izzlin: Thanks...blog izzlin remedy dh update di bawah shoutbox ya...

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Mrs. Sabri: Wah thanks kak coz prihatin dengan isu ini....say no 4 V day

Miss Mirror a.k.a Sam said...

I pun anti valentine2 ni... pelik kan, masih ramai plak yg mengagung2kannya dgn menyebut..."sempena bulan berkasih sayang ini..saya buat give away bla bla bla.."...

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Miss Mirror: Thanks kerana support...sepanjang remedy berjalan2 di kebanyakkan blog hari ni...rata2 iklan dan promosi berkenaan V day bersepah...sedarlah semua...

Tasha said...

tak pernah sambut! dan insya-allah tak akan sambut.

kucingred said...

sokong semua...
say no to v day!

REMEDY KARUNG GUNI said...

To tasya: Boleh jer sambut...tapi ikutlah guideline yang dibenarkan....

REMEDY KARUNG GUNI said...

To Kucing: Thanks coz sokong....klau dpt sebarkan lagi bagus

MofizPutra.com said...

sory lambat busy sngt..huhuh..walupun lambat tetap nak komen. sy sokong dengan tidak remedy, kita sepatutnya tidak terikut-ikut dengan budaya kristian.. kerana Nabi SAW dengan tegas telah melarang kita daripada meniru budaya Yahudi dan Nasrani dalam hadis yang bermaksud : “Nescaya kamu akan turut jejak langkah mereka (Yahudi dan Nasrani ) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga kamu akan turuti mereka walaupun mereka masuk ke dalam lubang biawak. Lantaran sahabat bertanya : Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani? Baginda menjawab : Siapa lagi kalau bukan mereka.”

Post a Comment

"KITAR SEMULA KOMPUTER UNTUK TUNAI"

REMEDY X-CHANGE LINK FORM

create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com!
Your Nick:
Your Blog URL: