create your own banner at mybannermaker.com!
create your own banner at mybannermaker.com!

8 February 2011

Ringgit Dijangka Cecah 3.00 Berbanding Dolar AS Menjelang Suku Pertama

KUALA LUMPUR, 7 Feb (Bernama) -- Ringgit, yang mencecah paras tinggi baharu dalam tempoh 13 tahun pada 3.0345 dalam urus niaga seharian Isnin, dijangka mencecah 3.00 berbanding dolar AS menjelang suku pertama tahun ini.

Ia disokong oleh spekulasi yang bank-bank pusat Asia mungkin menaikkan kadar faedah bagi mengekang tekanan inflasi dan juga permintaan yang berterusan untuk mata wang tempatan.

"Kami menjangka yang ringgit akan lambat laun mencecah 3.00 berbanding dolar dalam tempoh beberapa minggu ini, mungkin menjelang suku pertama tahun ini. Paras akan datang yang kami jangka dicecah ialah RM3.025," kata seorang peniaga mata wang kepada Bernama di sini Isnin.

Indonesia hari ini menaikkan kadar faedah sebanyak 25 mata asas sebagai sebahagian daripada usahanya menangani tekanan inflasi.

Menurut UOB Economic Treasury Research, bank-bank pusat Filipina dan Korea Selatan kemungkinan mengumumkan keputusan kadar faedah mereka, masing-masing pada hari Khamis dan Jumaat ini.

Filipina dijangka mengekalkan kadar faedahnya kukuh pada empat peratus sementara Korea Selatan mungkin menaikkan kadar sebanyak 25 mata asas kepada tiga peratus, katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

Sejak bermulanya tahun ini, ringgit telah meningkat 1.3 peratus dan dilaporkan sebagai penyerlahkan prestasi ketiga terbaik di Asia selepas dolar Taiwan dan won Korea Selatan.

Seorang peniaga lain pula berkata yang krisis berpanjangan di Mesir akan terus memberikan impak kepada dolar AS.

Pada penutup hari ini, ringgit mengakhiri urus niaga pada 3.0360/0390 berbanding dolar AS.



-- BERNAMA

"TURN YOUR TRASH COMPUTER FOR CASH"

0 Motivasi:

Post a Comment

"KITAR SEMULA KOMPUTER UNTUK TUNAI"

REMEDY X-CHANGE LINK FORM

create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com! create your own banner at mybannermaker.com!
Your Nick:
Your Blog URL: